ALCAR - Competitivitate bazată pe producția în loturi mici
Articol preluat de pe TyrePress.com - Alcar - Competitive through small batches - Tyrepress
Datorită proximității cu marii producători auto, Germania a fost un bastion al producției europene de jante. Însă, în ultimii ani, țara a început să resimtă gustul amar al dezindustrializării. Cu o industrie auto în recesiune și creșterea costurilor cu energia și forța de muncă, mai multe centre de producție au fost nevoite să își închidă porțile, printre care BBS Autotechnik (Schiltach), Superior Industries (Werdohl), Borbet (Solingen), Ronal (Landau). Pe 9 mai, Accuride Wheels Europe & Asia s-a alăturat acestei liste, anunțând deschiderea procedurii de insolvență pentru cele două fabrici din Germania.
Fabrica din Manno produce în principal jante din oțel pentru piața de schimb
(Foto: NRZ / Christine Schönfeld)
În acest context, poate părea bizar să aflăm că, în țara vecină, Elveția, un stat faimos pentru prețurile exorbitante, producția de jante funcționează ca un ceas elvețian. Da, în această țară fără ieșire la mare, Grupul Alcar produce anual 1,3 milioane de jante. Vorbim aici de jante din oțel, nu din aluminiu, și fără colaborări cu producătorii locali de echipamente originale (OEM), compania orientându-și producția către piața de piese de schimb (aftermarket). Acești doi factori ajută la explicarea motivului pentru care afacerea funcționează în Elveția fără probleme de ani de zile.
Concentrându-se pe piața aftermarket, ALCAR nu trebuie să suporte presiunea intensă a prețurilor impuse de producătorii auto, iar producția de jante din oțel este de șase ori mai eficientă din punct de vedere energetic, în raport cu producția jantelor din aluminiu.
Un alt avantaj elvețian pentru Alcar este MUDA, principiul Sistemului de Producție Toyota, care se manifestă în cadrul producției de jante prin loturi mici de modele și dimensiuni. MUDA este cuvântul japonez pentru risipă, iar scopul aici este eliminarea oricărei forme de risipă din procesul de producție.
Șapte decenii de producție a jantelor
Fabrica din Manno, situată la patru mile de orașul Lugano, a început să producă jante din oțel pentru autoturisme încă din 1955. Proprietarul fabricii la acel moment era compania Ambrosetti, fondată în 1885 și activă în domeniul producției de jante din 1921. Afacerea a devenit o subsidiară deținută în totalitate de Alcar Holding în 1995 și operează sub numele Alcar Route SA.
Manfred Wiedhalm conduce compania. Directorul General Executiv lucrează pentru Alcar de aproape patru decenii, alăturându-se companiei după absolvire, în 1987. După achiziționarea fabricii din Manno de către Alcar, în 1995 (moment în care instalația producea deja jante din oțel pentru Alcar), domnul Wiedhalm a făcut naveta între Viena și Elveția timp de un an, înainte de a se muta în apropierea fabricii, în 1996, împreună cu soția și cei doi copii mici. A locuit pe malul lacului Lugano timp de șase ani, apoi s-a întors la Viena, făcând naveta la fabrică o dată la două săptămâni pentru una sau două zile. Întoarcerea la Viena a fost determinată de retragerea din activitățile operaționale a fondatorului Alcar Holding, Martin Böhler; Wiedhalm preluând funcția de COO al diviziei de jante din oțel în cadrul Alcar Holding. A devenit CEO al Alcar Holding în 2014 și este, de asemenea, director general al organizației de vânzări din Italia, Alcar Italia Srl.
De la o producție anuală de aproximativ 450.000 de jante, la momentul achiziției din 1995, capacitatea anuală a fabricii din Manno a crescut la aproximativ trei milioane de jante în 2010/2011. „Acelea au fost vremuri de vis aici”, își amintește Manfred Wiedhalm. „Am beneficiat enorm de pe urma programelor de casare a mașinilor vechi și am fost și furnizor pentru Toyota Motor Europe, pentru necesarul lor de jante de iarnă.” Apoi jantele din aluminiu au devenit o modă, iar compania a fost nevoită să reducă capacitățile și costurile din Manno.
Manfred Wiedhalm este un veteran Alcar și a ocupat diverse poziții la producătorul de jante. Este directorul general al Alcar Route SA. în Manno (Foto: NRZ/Christine Schönfeld)
Acest amplasament produce în prezent între 1,3 milioane și 1,5 milioane de jante anual, într-un sistem de lucru în două schimburi. Alcar are, în medie, 106 angajați la fabrică și, cu ajutorul departamentelor de vânzări, comercializează jantele produse direct pe piața de piese de schimb și către partenerii OES (furnizori de echipamente originale). „Marele nostru avantaj este că putem produce în serii mici aici”, spune Wiedhalm.
Dimensiunea minimă a unui lot de jante este de trei sute de unități, iar un lot mediu conține 1.100 de jante. Fabrica are capacitatea de a produce 600 de jante pe oră, iar schimbarea uneltelor de pe echipamente are loc la fiecare două ore și jumătate până la trei ore, durând în medie 17 minute. Manfred Wiedhalm este deosebit de mândru de programul actual de schimbare a uneltelor, deoarece în anul în care Alcar a preluat fabrica, acest proces dura 110 minute. Managerul atribuie eficiența actuală colaborării cu producătorul auto Toyota.
„Am lucrat foarte strâns cu Toyota încă din 1996/97 pentru a crește eficiența producției. Am analizat fiecare etapă de lucru în detaliu și am îmbunătățit-o, ceea ce ne-a permis să economisim timp și, implicit, costuri. Filozofia japoneză JIDOKA & MUDA, care implică o simplificare și raționalizare a lucrurilor și proceselor, ne-a fost de mare ajutor”, spune Wiedhalm. Analiza începe din faza de dezvoltare a unei jante și continuă până la transportul produselor finite. Acest proces continuă de aproape 30 de ani și „există mereu loc de îmbunătățiri, chiar dacă, desigur, acestea sunt mult mai mici în prezent.”
Jantele Hibride
Manfred Wiedhalm consideră că locația din Manno este bine poziționată datorită jantelor pe care le produce. „Fabricăm produse aici pe care concurența nu le poate realiza din cauza dimensiunilor loturilor. Încă avem în program jante pentru Golf Mk2 și Golf Mk3”, spune CEO-ul. În plus față de jantele din oțel pentru autoturisme și vehicule off-road, gama include și jante pentru autoutilitare și, din 2015, jantele hibride Alcar. Acestea sunt jante din oțel cu caracteristici de design întâlnite la jantele din aluminiu.
Ajunse acum la a doua generație, jantele ALCAR Hybrid Wheel 2.0 au o sudură de îmbinare pe marginea exterioară a jantei, în locul sudurii clasice, pe partea interioară, ceea ce duce la un diametru mai mare și, prin urmare, o față vizibilă mai mare. „O îmbinare patentată și fără emisii de CO2 este o altă măsură pe care am luat-o pentru a face janta din oțel mai atractivă din punct de vedere al designului”, spune Wiedhalm. În ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2, CEO-ul subliniază că durabilitatea pe întregul ciclu de viață al produsului, de la fabricație până la eliminare, devine un argument din ce în ce mai important.
„Utilizarea tehnologiei de sudură cu laser, care este superioară sudurii convenționale cu CO2, precum și aplicarea tehnologiei de înaltă performanță în procesele de producție și control, fac posibilă fabricarea unei jante semnificativ mai ușoare și, prin urmare, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. În comparație directă cu jantele turnate din aluminiu cu design similar, Alcar Hybrid Wheel 2.0 are performanțe și mai bune în ceea ce privește greutatea,” explică Wiedhalm. Alcar se pregătește să prezinte o a treia generație în 2025, având planuri de a o expune public pentru vehicule off-road și rulote la târgul comercial Abenteuer & Allrad din Germania, în luna iunie, înainte de lansarea pe piață mai târziu în acest an.
Profilul jantei este obținut în trei etape cu ajutorul utilajului de rulat (Foto: Alcar)
748 de jante diferite
Cele 17 filiale de vânzări Alcar se ocupă de distribuția tuturor jantelor de oțel în întreaga Europă. „Deservim peste 40.000 de clienți în regim just-in-time, și, prin urmare, nu depindem doar de câțiva clienți”, comentează Wiedhalm. Fabrica din Elveția produce aproximativ 80% din jantele vândute prin intermediul companiilor de vânzări, restul fiind furnizat de partenerul strategic Maxion Wheels. În plus, Alcar trimite jante fabricate în Manno către Canada pentru clienții unor mărci auto cunoscute, precum și în SUA pentru piața de piese de schimb și aftermarket din America de Nord. O altă activitate importantă este furnizarea de jante din oțel pentru autoturismele Mitsubishi, Toyota, Kia/Hyundai și Subaru; producătorii de automobile combină aceste jante cu anvelope de iarnă opționale, destinate vehiculelor importate în Europa. „Din punct de vedere istoric, ne-am concentrat intens pe producătorii japonezi și coreeni aici în Elveția”, spune Manfred Wiedhalm.
Fabrica din Manno produce în prezent 121 de tipuri diferite de jante, cu 487 de discuri de roți diferite, rezultând 529 de modele diferite de roți care, datorită variantelor de culoare, însumează un portofoliu de 748 de roți diferite. Până acum, unitatea s-a specializat în jante între 13 și 18 inch, cu lățimi între 4 și 8,5 inch, urmând ca în curând să fie produse și jante de 19 inch. Fabrica utilizează oțel provenit de la cinci furnizori diferiți din Italia, Austria, Germania și Belgia.
Chiar dacă aluminiul a înlocuit oțelul ca material preferat pentru jantele auto, acesta din urmă a avut întotdeauna susținători – iar avantajele oțelului devin din ce în ce mai atractive. „Un lucru este sigur: cu cât sarcina pe roată este mai mare, cu atât janta de oțel este mai eficientă”, comentează Oliver Schneider, directorul general de vânzări Alcar Deutschland. El consideră, de asemenea, amprenta de carbon (CO₂) un alt avantaj al jantelor de oțel. „Dacă compari o jantă de oțel convențională cu una de aluminiu turnată la presiune joasă, echivalentul CO₂ în ciclul de viață al produsului pentru materia primă este cu 70%–85% mai mic pentru janta de oțel, în funcție de design și dimensiuni,” spune Schneider. Comparând o jantă de aluminiu de 15 inch cu una de oțel de aceeași dimensiune pe întregul ciclu de viață al unui vehicul, janta din aliaj ușor generează de aproximativ două ori mai multe emisii de CO₂ decât cea din oțel.
Locul de asamblare a jantelor de oțel. Mai întâi discul este presat cu janta și apoi sudate împreună (Foto: Alcar)
O jantă din oțel mai atractivă
Amprenta de carbon (CO2) este doar unul din argumentele în favoarea oțelului, care ar putea ajuta aceste jante să-și păstreze sau să-și recâștige poziția în sectorul autoturismelor. Însă, unul dintre motivele pentru care jantele din oțel au pierdut din cota de piață a fost lipsa de flexibilitate în design în timpul procesului de fabricație. Pentru a contracara acest trend descendent, angajații de la Alcar Route SA, împreună cu Universitatea de Științe Aplicate și Arte din Elveția de Sud (SUPSI), au dezvoltat un nou tip de software de simulare care permite producătorului să dezvolte o nouă generație de jante auto, proiectate pentru a atinge un anumit nivel de rezistență, și să le producă în serii mici și medii. Acest proces combină avantajele jantelor din oțel (rezistență, durabilitate, costuri de producție și sustenabilitate) cu cele ale aliajului (design mai atractiv).
Jantele primesc stratul superior – un strat colorat pe partea frontală (Foto: Alcar)
Ca parte a acestui proiect, echipa de dezvoltare a creat un instrument de proiectare inovator care ajută inginerii să introducă geometrii complexe în noua generație de jante din oțel. „Acesta se bazează pe o abordare nouă care combină simulări numerice cu tehnici de învățare automată și permite proiectarea sculelor pentru etapele de formare ale discului jantei, luând în considerare limitele procesului de fabricație (formare)”, explică Manfred Wiedhalm. Innosuisse, Agenția Elvețiană pentru Inovare, a contribuit cu mai mult de jumătate din costul de 800.000 de euro al acestui studiu, care poartă numele Desiree. Alcar a acoperit restul costurilor. Se preconizează că proiectul Desiree va conduce la completarea a două proiecte până în iulie 2025.
Copyright: TyrePress.com.